-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:46864 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:25

آيهء 118هود چه مفهومي دارد؟

آيه از اين بحث مي كند كه خداوند تعالي افراد بشر را از حيث فكر و عقل و ساير جهات مختلف آفريد, اما اين اختلاف در باعث اختلاف در ماهيّت نيست ; به اين معنا كه در عين حالي كه همهء مردم يك جورنيستند, اما همه در انسانيت و داشتن شرايط تكليف و وظائف فردي و اجتماعي يكسان هستند, لكن به خاطر يك دست نبودن دچار اختلافات فكري و عقيدتي مي شوند. يك عهده مسلمان , يك عده مسيحي و عده اي يهودي و...همين طور در مسائل فرهنگي و اجتماعي اختلافاتي دارند. پس آيه علّت اختلاف بين مردم را مطرح مي كند ومي فرمايد: اگر خدا مي خواست , مردم را يكدست و يكجور مي آفريد تا اختلافي بين آنان نباشد, لكن سنّت خدا براين نيست و انسان ها را متفاوت آفريده است , امّا اين تفاوت نبايد موجب اختلاف در عقيده و دين بشود, لكن مردم به جهت عوامل مختلف در دين و ساير امور فرهنگي همواره باهم اختلاف داشته و باهم در ستيز و درگير بوده اند. درآيهء بعد اشاره به اين دارد كه علّت اختلاف در خلقت و عدم يكپارچگي مردم , امتحانات الهي بوده كه تهديد مي كند:; يعني نبايد مردم با هم اختلاف كنند. در حقيقت اين آيه اعتراض به اختلافات مردم است كه چرا با هم اختلاف مي كنند؟(1)

مرحوم فيض كاشاني اين آيه را زيبا و مختصر معناكرده است : ول شاء ربّك لجعل الناس امّة واحدة; اگر خدامي خواست , همهء مردم را يكجور و همه را مسلمان مي آفريد, لكن همواره در پذيرش حق و باطل با هم اختلاف دارند, مگر اين كه خدا به گروهي رحم كند كه همه در مسير هدايت گام بردارند و دين حقي را بپذيرند.(2)

(پـاورقي 1.با استفاده از تفسير الميزان ; مجمع البيان , ج 5 ص 309

(پـاورقي 2.الصافي , ج 2 ص 477

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.